Privire de ansamblu asupra notiunii de “CENTRU CULTURAL”
Complexul sau centrul cultural, ca si functiune de import francez al sfarsitului anilor 70, tinde sa capete diverse
valente in functie de amploarea sa, cat si de contextual urban in care este implementat.
Se poate porni de la o macroabordare, distingandu-se
exemplul Vienei ca fiind prin definitie centrul cultural al Europei, locul natal al muzicii clasice si al artelor
elevate cu ecouri in ramura economica a turismului.
Apoi, scăzand ca amploare, urmează sectorul ce deserveste o categorie socială amplă,
adresandu-se local, adesea intregii comunităti urbane. Este amplasat strategic, detine functiuni
aparte si poate fi destinat valorificării unui anume patrimoniu.
Al treilea concept de complex cultural, cel ce face subiectul acestui studiu, este rezultatul unor analize sociale aprofundate, menite să sublinieze si să
raspundă nevoilor unei comunităti restranse, cu scopul de a induce implinire la
nivel de grup social si mai cu seamă, de individ.
Amplasarea unui astfel de program se face fie intr-un imobil local ce a fost suspus
fenomenului de conversie, fie prin generozitatea autoritatilor, ori a unor invenstitori
in cadrul unei structuri nou implementate intr-un sit vital la nivel de zonă.
Este esential ca un centru cultural să se exprime printr-un spaţiu cat mai deschis,
cat mai accesibil, cat mai primitor cu putinţă, putand exploata adesea ori pune
in valoare formele existente de relief.
Are ca scop fundamental sprijinirea procesului de formare şi perfecţionare prin cultură şi
arte, promovând talentele competitive, ideile, creaţiile de valoare, valorificând
frumoasele tradiţii populare.
Institutia in sine concentrează activităti diverse si cursuri de muzică, arte
plastice, arte vizuale, teatru, coregrafie, limbi străine, ateliere de
creaţie pentru copii şi tineret
Un centru cultural functionează optim atunci cand reuseste să formeze si
să cizeleze pe cei inscrisi la cursurile oferite insă, in aceeasi masură
deserveste si restul comunitătii gratie spatiilor publice anexate
functiunii si a actiunilor demarate.
Are un rol interactiv si un aport major la nivel de mediu social invecinat, oferind un plus de
valoare spatiului cultural local si creaza punti de legatură
necesare cu spatiul cultural national si international, prin intilniri
specifice
Pe lângă servicii creative, spaţiul cultural poate asigura şi componenta de prezentare cu
posiblitatea de cumpărare a unor obiecte de artă. De asemenea, pot exista spatii
destinate expoziţiilor şi
conferinţelor în domeniu, cat si organizarea
unor sesiuni periodice de licitaţii.
Poate avea un rol economic amplu in dezvoltarea comunitatii prin implicarea in diverse proiecte implementate local,
actiune ce impune o identificare cu vecinătătile, senzatia de apartenentă si o sedimentare a relatiilor interumane.
Se conturează astfel un spirit al locului cu insemnatate valoroasă pentru comunitate.
Studii de caz:
Centrul Pompidou, Paris.
Făcandu-se abstractie de statutul său ca si componentă a peisajului parizian, centrul este
prevăzut ca fiind unul interdisciplinar
destinat lecturii, expozitiilor de artă plastică dar si de arhitectură
industrială, spectacolelor de teatru si cinema.
Spatiul amplu prevăzut in zona de acces, este simtit de localnici sub forma unei
piatete destinate interactiunii si a activitatilor in aer liber.
Centrul Eyedrum, Atlanta.
Proiectul are la bază o galerie non profit destinată experimentelor de artă contemporană
si a initiavelor muzicale inedite, fiind adesea organizate evenimente
sponsorizate de partenerii comunitătii.
Beneficiază de o structura aparte, axată pe voluntariat prin angrenarea localnicilor in
activitătile sustinute, intretinerea spatiului cat si in promovarea centrului.
Are un aport considerabil in reducerea vandalismului local prin reorientarea
tinerilor către activitătile organizate si cizalarea propriului comportament,
fiind un spatiu unde acestia se pot exprima liber si neconditionat.
The Kitchen (Bucataria). Manhattan
Este un spatiu pluri-disciplinar de manifestare in care artistii locali
isi expun creatiile prin proiectii. Tinde de asemenea să se focuseze pe stimularea muzicienilor
debutanti in a-si face publice piesele. Contine galerii de expunere a artei
audio si vizuale, sali de dans, film si studio de inregistrare.
Sunt activităti extinse pe o paleta larga destinată implicarii
tinerilor din comunitate si incurajării lor să se manifeste artistic.
La Peña, Clifornia,
SUA
Este un centru cultural dedicat minoritătii
chiliene situate intr-una din regiunile californiene, debutand ca si formă de
organizare a cetătenilor
expatriati in timpul dictaturii lui Augusto Pinochet.
Ulterior s-a transformat intr-un loc al intalnirii si al manifestarilor
artistice, mediu propice promovării comunitătii prin creatiile
localnicilor.
Tinerii minoritatii locale sunt indrumati gratie cursurilor desfasurate in aprofundarea traditiilor
strabune, cat si ajutati să se integreze in mediul american.
Ocazional, centrul gazduieste strangeri de fonduri in vederea sprijinirii
celor nevoiasi, membrii ai comunitatii,cat si pentru sustinerea cauzelor de interes
local.
Centrul Cultural din Aarhus,
Danemarca
Proiectul are la bază conversia halelor feroviare din orasul Aarhus intr-un centru cultural dinamic,
menit sa gazduiască proiecte de scenografie, arte vizuale si
biblioteci.
Se doreste a fi un nucleu plin de inspiratie care să stimuleze creatiile artistilor locali,
impunand o doză interactivă intre domeniul
artistic, educational si cel de afaceri.
In cadrul proiectului sunt presarate elemente naturale, insusi acoperirea fiind concepută sub
forma unei terase vegetale, circulabile. Scopul este acela de a intari relatia dintre om si spatiul verde
si a crea un respiro la nivel urban, o deconectare culturala intr-o oaza de liniste.
Centru Cultural in orasul Mandal,
Norvegie.
Autoritătile doresc sa implementeze un centru cultural, supranumit si “Arca”, amplasat
pe malul cursului de apă
local. Este conceput ca fiind o suprafată verde, non invazivă,
perfect integrată in mediul existent.
Gratie simbiozei sale cu peisajul, este considerat a fi un mediu propice manifestarilor artistice ale membrilor
comunitătii.
Va contine spatii destinate galeriilor de artă, proiectiilor, o cafenea, o bibliotecă
dar si spatii de cazare pentru a incuraja turismul local. Alaturi de rolul suport
pentru diversitatea manifestarilor artistice locale, se intrezareste astfel si
o componentă economică sustenabilă.
Brusc, zona devine o nouă abordare a malului, o nouă modalitate de interctiune artistică
a localnicilor cu suprafata de apă, alta decat simpla promenadă.
Central Cultural din Insula Port
Vila, Vanuatu. (sub
conducere anglo-saxona)
Este o organizatie ce are ca scop promovarea traditiilor insulei, de la desenul in nisip pană la
acorduri muzicale cat si manifestări artistice contemporane
ale membrilor comunitătii.
Adesea insă, accesul la anumite informatii este interzis, unele fiind destinate strict
femeilor, altele strict barbatilor, in vreme ce o a treia categorie priveste
indeosebi inteleptii comunitătii.
Centrul se ocupă de asemenea de trasmiterea unor emisiuni radio interactive, de gazduirea unor
proiectii, toate cu rol cultural in vederea cizelării si emancipării locuitorilor.
Concluzie:
Indiferent de cultura căreia i se adresează si de comunitatea in cadrul căreia este
inserat, un “Centru Cultural” implică accesul la informatie, fie
internă, fie legată de alte culturi.
Este un loc al manifestărilor artistice si de implinire a individului, fiind un spatiu vital in directionarea
pornirilor acestuia catre scopuri productive.
De asemenea, gratie unei astfel de institutii, traditiile sunt conservate
si promovate in randul tinerilor membrii, indemnati să
interactioneze prin implicarea in diverse actiuni de autoperfectionare sau
intreprinse in folosul comunitătii.
autor: Vlădilă Raluca, anul II, Master, Facultatea de Urbanism UAUIM „Ion Mincu” – București