Cultura japoneza.Traditiiile samurailor
1. GENERALITATI
Samuraii sau bushido* au fost razboinicii perioadei pre-moderna a Japoniei. Mai tarziu, acestia au dominat clasa militara, ca in cele din urma, sa urce in topul ierarhiei sociale din peroada Edo**. Cuvantul samurai provine de la verbul samurau/saburau– a servi. Familiile razboinicilor erau chemate bushi, in timp ce altii ii numeau samurai.
www.tampere.fi
Acestia erau inarmati cu o serie de arme, cum ar fi arcuri cu sageti, sulite si arme, dar principala lor arma si simbol era sabia.
Samuraii au fost nevoiti sa duca o viata in conformitate cu Codul Etic Bushido***. Acest cod a subliniat concepte, cum ar fi loialitatea fata de stapan, disciplina de sine si un comportament respectuos. Multi samurai au fost atrasi de invataturile si practicile budismului Zen.
Samurai in armura, 1860- http://en.wikipedia.org
*Bushido: Bushi este tradus ca razboinic iar do inseamna calea, astfel, bushido insemnand calea razboinicului.
www.trueswords.com/samurai_history.php
** „Perioada Edo acopera mai mult de 260 de ani, intre 1603 si 1868. Aceasta perioada este unica atat in istoria japoneza, cat si in cea universala, datorita intervalului lung de timp in care o singura administratie politica, shogunatul Tokugawa, a reusit sa mentina pacea, dar si datorita conditiilor sociale neobisnuite create de izolarea auto-impusa a Japoniei de restul lumii.
Perspectiva istorica conventionala a descris adesea lumea perioadei Edo ca pe o societate feudala controlata cu duritate. Cu toate acestea, au aparut si alte interpretari, iar studii recente au aruncat o lumina noua asupra obiceiurilor si valorilor sociale ale vremurilor, precum si asupra contextului politic international. Mai mult, este important sa retinem ca arta din perioada Edo a avut cel mai mare impact asupra lumii artistice internationale, dupa cum o demonstreaza ascensiunea japonismului de la sfarsitul secolului al XIX-lea (predilectia pentru moda si arta japoneza, care a strabatut Europa in America de Nord).”
Arta japoneza de Tomoko Sato, din seria Arta in detalii.
***Codul Samurailor Bushido (calea razboinicilor) reprezenta un cod strict care pretinde: loialitate, devotament, supunere, datorie, respect, sacrificiu, onoare prin moarte.
In cazul in care un razboinic samurai nu reuseste sa-si mentina onoarea, el ar putea sa si-o recastige prin efectuarea ritualului seppuku (ritualul de sinucidere).
„In forma cea mai pura a codului, cere practicantilor sai, sa priveasca prezentul ca un ultim moment dinaintea mortii, ca si cum ar fi deja morti.”
Codul Samurailor Bushido era, de asemenea, o baza spirituala pentru cei care au comis atacuri kamikaze in timpul celui de-al 2-lea Razboi Mondial. Astfel, multe dintre artele martiale care sunt inradacinate in Codul Bushido, au fost interzise din timpul interventiei americanilor din peroiada de dupa razboi.
Metoda Bushido este inca practicata si in prezent (in forme modificate), precum si in multe arte martiale moderne.
http://www.bigbearacademy.com/bushido-code.html
2. SCURT ISTORIC
Samuraii isi au originile din perioada Heian (secolele 8-9), care au cucerit nativii Emishi din regiunea Tohoku. In aceeasi perioada, razboinicii erau angajati de catre proprietari bogati care s-au dezvoltat independent de guvernul central si au construit armate pentru propria lor protectie.
Samuraii au condus Japonia in urmatori 700 de ani. In 1500 tara s-a unit, iar in perioada Edo, a fost stabilit un sistem rigid in clasa sociala care a plasat samuraii in top, urmand fermierii, mestesugarii si negustorii. In acest timp samuraii au fost nevoiti sa traiasca in orase-castel si erau platiti in orez de catre lorzii feudali sau daimyo. Samuraii fara stapan erau numiti ronin si cauzau probleme (minore) in perioada anului 1600. De-a lungul a 250 de ani, din perioada Edo, a dominat pacea. Ca urmare, importanta competentelor martiale a scazut, iar multi dintre samurai au devenit birocrati, profesori sau artisti (timp in care acestia isi puteau pastra sabia). Epoca feudala a Japoniei a luat sfarsit in anul 1868, iar clasa de samurai a fost desfiintata cativa ani dupa aceea.
www.japan-guide.com
Samurai inarmati cu arcuri cu sageti- http://www.tampere.fi
Declinul treptat al samurailor a continuat pana ultimul shogun a demisionat in timpul refacerII Meji, din anul 1868. Samuraii nemultumiti au condus la o revolta impotriva shogun-ului, insa noul guvern a desfiintat feudalismul si i-a tradat pe samurai prin suprimarea tuturor privilegiilor, in 1871. Astfel, s-a incheiat epoca samurailor.
http://www.trueswords.com/samurai_history.php
Adversarii samurailor
Japonia a intampinat pericolul atunci cand mongolii au atacat, confruntandu-se cu arme necunoscute- catapulte, arbate si sageti otravite (1274 si 1281). Tactiile mongolilor erau bazate pe amplasarea fortelor/trupelor in masa, iar ei nu au aderat la ritualele cavaleresti ale razboiului japonez. In ambele ocazii, japonezii coplesiti, au fost salvati de uraganele care au distrus fortele navale mongole si au devenit cunoscute sub numele de kamikaze.
Generalul Toyotomi Hideyosi, cel care a unit Japonia, a dorit sa conduca un intreg imperiu. Ideea sa a fost sa inceapa prin invadarea Coreei si apoi a Chinei. Japonezii au avut succes la inceput, cu o armata de 160.000 de oameni, insa s-au retras apoi dupa 7 ani de razboi, datorita frustrarii si saraciei.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
3. SIMBOLISM
3.1 Influente religioase
Bushido, calea razboinicului, a implicat reglementarea valorilor samurailor. Trei religii au realizat, astfel, baza credintelor samurailor: Shintoism, Confucianism si Buddhism. Shintoism-ul este o forma de panteism: zeii exista pretutindeni, aproape de noi, inclusiv spiritele stramosilor nostrii. Pentru Shintoism, imparatul este preotul suprem, in timp ce Confucianism-ul este o societate filosofica, practica si politica. Conceptiile acestor religii privind respectarea stramosilor si dorintele tatilor, formeaza pietrele de temelie ale Bushido-ului. Fatalismul indirect al Budismului, rugarea cu stoicism, precum si legea Karmei, si anume, ca viata continua si dupa moarte intr-o forma sau alta, a ajutat samuraii sa priveasca moartea cu calm si nepasare.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
Elita razboinicilor samurai s-a antrenat multi ani in arta Bujutsu. Samuraii erau experti intr-o varietate larga de abilitati de lupta, inclusiv lupta la sol, lupta fara arme, cu arme si lupta pe cal. In trecut, samuraii utilizau arcul cu sageti si sabiile. Mai tarziu, acestia au folosit sabii, sulite si halebarde (naginata). Ei si-au dedicat vietile artei de lupta (Bujutsu).
http://www.trueswords.com/samurai_history.php
Seppuku– ritualul de sinucidere
Conform traditiei japoneze timpurii, moartea era considerata ingrozitoare. Cu toate acestea, Budismul a cucerit Japonia, astfel, un samurai putand confrunta moartea fara teama, deoarece, in conformitate cu legea Karmei, viata continua dupa moarte intr-o forma sau alta. Ritualul sinuciderii este cunoscut sub numele de seppuku sau harakiri. Au existat mai multe motive standard pentru comiterea suicidului: teama de a fi luat prizonier, demonstrarea loialitatii sau a puterii unei familii, evitarea slabiciunii inaintarii in varsta sau imbunatatirea statutului unui copil. In secolul 17, acest ritual a devenit cea mai comuna forma de pedeapsa pentru infractiunile cele mai grave in randul samurailor. Acest lucru era interzis in alte clase sociale.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
Generalul Akashi Gidayu pregatindu-se pentru ritualul Seppuku, dupa pierderea unei batalii in 1582- http://en.wikipedia.org
3.2 Doctrina
Drepturile si indatoririle unui razboinic samurai
Samuraii au avut multe privilegii: ei puteau detine doua sabii si atunci cand era necesar, puteau sa le foloseasca. Ei aveau voie sa omoare o persoana de rang inferior fara a fi nevoiti sa raporteze evenimentul, daca persoana in cauza a actionat in mod ilegal. Numai samuraii aveau voie sa aiba un nume de familie si sa aiba propriul cal. Mai mult, acestia aveau propriul stil de a vorbi, de a merge si de a se imbraca. Cu toate acestea, samuraii au trebuit sa reprezinte un model moral pentru restul populatiei, avand nevoie de o auto-disciplina stricta si de respectarea Codului Bushido: corectitudine, vitejie, compasiune pentru cei slabi, curtoazie, onoare si loialitate.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
4. IMAGINEA SAMURAIULUI
4.1 Armura
In timpul perioadei antice, armura a fost un simbol al apartenentei pentru clanul superior de samurai, purtat cu mandrie. Piesele sale numeroase, detaliile si simbolurile norocoase, au format o meticulozitate extraordinara, iar estetica ocupa un rol important. Echipamentul de lupta a unui samurai de rang superior forma o opera de arta. Soldatii trebuiau sa semene cu demoni, astfel incat aspectul lor sa fie infricosator. Armura era decorata cu imagini ale dragonilor, tigrilor si insectelor sau cu simboluri scrise cu litere frumoase. Armura a devenit un ritual si un simbol in timpul de pace, care a inceput in secolul al 17-lea.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 20
Japonia, sec 18- http://www.tampere.fi
4.2 Armele
Sabie katana- http://www.tampere.fi
Dupa cum am mai spus, samuraii erau inarmati cu o serie de arme (arcuri cu sageti, sulite, etc), insa cea mai importanta arma a ramas sabia.
Sabia japoneza (nihonto) are traditii care dateaza de mii de ani. Sabia de samurai a reprezentat sufletul sau. Sabia a fost simbolul clasei samurailor, iar acestia aveau voie sa detina doua (una lunga numita katana si una scurta numita wakisazhi), care erau transmise de la o generatie la alta. Cele doua sabii, impreuna, formau daisho (lung si scurt), armamentul de baza al unui samurai care a fost purtat, in perioada de pace, pe partea stanga, cu lama indreptata in sus. Alte tipuri de sabii erau tachi lungi, care erau purtate cu lama indreptata in jos si tanto, un pumnal cu lama dreapta. Aceste doua arme erau folosite numai atunci cand era purtata armura. Nemultumirea samurailor si a civililor a venit odata cu interzicerea folosirii sabiilor, precum si purtarea lor, in anul 1876 (haitorei).
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
4.3 Faurirea si testarea unei sabii de samurai
Lama unei sabii scurte, wakizashi cu gravura horimono- http://www.tampere.fi
Forjarea unei sabii era un act sacru, dupa traditiile Shinto. Persoana destinata fauririi sabiilor trebuia sa fie pregatit, curat si imbracat, cu o grija deosebita, inainte de a o realiza, fiecare etapa de fabricatie fiind expusa esecului. Calirea lamei era etapa cea mai sacra, metoda racirii cu apa durand cateva secunde. Rezultatul era realizarea unei crestaturi lucioase de-a lungul marginii sabiei (hamon– modelul sabiei). In cele din urma, lama era ascutita si lustruita. Centrul lamei era mai moale si mai flexibil fata de exteriorul sau, care era foarte ferm si ascutit pentru injunghiere. Dupa faurirea acestora, urmau diferite teste profesionale care evaluau calitatea noilor sabii, penetrarea acestora, precum si stabilitatea manerului. Sabiile erau testate prin perforarea castilor de protectie, a diferitelor parti ale armurilor sau prin injunghierea cadavrelor criminalilor decapitati (tameshigiri).
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
5. CULTURA
5.1 Educatia
Copilaria samurailor si instructia acestora
Un copil samurai incepe sa practice elementele de baza cu o sabie din lemn de la varsta de 3 ani. Acestuia i se va da o arma adevarata, o sabie mamorigatana pentru auto-aparare, la varsta cuprinsa intre 5 si 7 ani. Un copil trebuie sa fie in masura sa se protejeze singur de pericolele din jur, de dusmanii de familie si de hoti. Baietii erau trimisi pentru a fi crescuti si instruiti de catre rude sau instructori, in casele acestora. Baietii erau invatati tactici militare, calarie, manuirea unei sabii, tir cu arcul si jujutsu. Totusi, o atentie deosebita era data si dezvoltarii intelectuale.
Transformarea unui baiat intr-un maegami dachi- ritual de taiere a parului (Japonia sec. 19) – http://www.tampere.fi
Nu a existat niciodata o scoala speciala pentru fete-samurai. Acestea au invatat doar cum sa fie sotii bune si menajere, de la mamele lor. Femeile tinere, de asemenea, au trebuit sa invete cum sa scrie simboluri japoneze si sa citeasca literatura clasica japoneza si poezie. In acelasi timp, ele primeau lectii de manuire a sulitei naginata.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
Ceremonia ceaiului
In timpul perioadei Muromachi (1338-1573), cultura samurailor a creat ideea de razboinic-artist. In cadrul instruirii samurailor au inclus si ceremonia ceaiului, arta aranjarii florilor, pentru a adauga rafinament si echilibru barbatului-razboinic. Codul Bushido a devenit oficializat.
http://www.trueswords.com/samurai_history.php
Bushido impunea samurailor sa studieze si sa aiba abilitati intelectuale. Acestea includeau caligrafia, ikebana (arta aranjamentelor florale), poeziile waka si ceremonia ceaiului (cha-no-yu). Mediul in care avea loc ceremonia ceaiului, precum si locatia, bolurile folosite, erau extrem de importante. Miscarile participantilor, gesturile lor, modul de exprimare, erau guvernate de reguli stricte. Ceremonia a avut o semnificatie spirituala profunda. Samuraii apreciau, de asemenea, si aroma si gustul ceaiului preparat de catre un maestru experimentat, precum si artefactele care faceau parte din ceremonie. In timpul erei Edo, ceremonia ceaiului a devenit un interes pentru clasa oamenilor instariti.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
5.2 Locuinta, familia, femeia, casatoria
Locuinta si familia
Casatoria: Societatea condusa de catre samurai era patriarhala. Anterior, in cursul perioadei Heian, femeile aveau permisiunea de a pastra posesiunile proprii dupa casatorie, astfel ca, un barbat isi vizita sotia in casa ei. In timpul perioadei Kamakura, unitatea familiei de samurai (Soryo), era bazata pe un sistem prin care barbatul a fost capul intregii familii, iar sotia a locuit in casa sotului ei. Statutul femeilor s-a depreciat in secolul 14, astfel ajungand treptat sa se considere faptul ca singurul lor rol era de a naste copii. Nevestele erau alese din societatile de rang inferior, fiind adoptate oficial de catre familiile de samurai pentru a deveni sclave. Cu cat o familie de samurai era mai saraca, cu atat femeia era tratata mai bine.
Nunta, Japoniasec. 19- http://www.tampere.fi
Nevestele din familiile daimyo erau cele mai nefericite: in perioada Edo, aceste femei au trait toata viata lor ca si prizoniere.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
Divortul: Un samurai ar fi putut divorta de nevasta sa pentru o varietate de motive, cu aprobare de la un superior. Acest eveniment, desi nu in totalitate inexistent, a fost foarte rar. Un motiv pentru divort ar fi fost daca sotia nu ar fi putut naste un mostenitor, insa pentru a fi anulat divortul, se incuraja adoptia. Un samurai putea divorta din motive personale (nu-si mai placea sotia), dar acest lucru a fost, in general, evitat deoarece acest motiv l-ar fi facut de ras pe samuraiul care a aranjat casatoria. O femeie ar fi putut, la randul ei, sa aranjeze un divort, desi s-ar fi ajuns sa se creada ca barbatul va vrea sa divorteze de ea.
http://en.wikipedia.org
Diferentele dintre sexe
In timpul erei Heian, Japonia a fost foarte liberala in termeni sexuali. Casatoria a fost distinsa de dragostea si sexul practicat pentru a indeplini nevoi personale, fara vinovatii in practicarea placerilor erotice. Treptat, toate acestea s-au schimbat, iar poligamia mai era permisa doar pentru samuraii bogati, de rang superior. Relatiile homosexuale dintre luptatorii de sex masculin nu au fost interzise de legile samurailor. Dimpotriva, acestea au fost considerate de dorit, deoarece femeile nu erau capabile sa inteleaga spiritul superior al unui samurai. Femeile erau necesare doar pentru a produce copii. Aventurile prea numeroase cu femei erau considerate uneori periculoase pentru sanatate.
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
Femeile din Japonia
Idealurile femeilor: O femeie trebuia sa fie umila, afectuoasa, blanda si pasiva. Conform credintelor religioase, barbatii reprezentau o forma superioara de viata, iar o femeie nu ar fi putut sa ajunga la nirvana, pana nu ar fi trait viata unui barbat, prin reincarnare. O inima virtuoasa era mai importanta, pentru o femeie, decat frumusetea.
Femeile din clasa razboinicilor samurai: Diferenta dintre barbati si femei a fost mai mare in cadrul clasei de samurai. Statutul femeilor din familiile de samurai de rang superior, semana cu cea a doamnelor-in-asteptare (ladies-in-waiting- nu erau obligate sa munceasca pentru intretinerea locuintei). In clasele inferioare de samurai, femeile erau autoritatea in casa, altfel nu aveau nici un fel de control. Sotia unui samurai nu a avut acelasi timp liber ca o doamna-in-asteptare, din moment ce ea avea grija de locuinta si initia copiii catre valorile samurailor.
O zi de lucru a unei femei japoneze: Sotiile trebuiau sa se supuna barbatilor lor, soacrelor, fiilor lor, iar sotiile tinere trebuiau sa evite contactul apropiat cu rudele sotilor lor. Femeile au fost responsabile pentru ingrijirea copiilor si pentru treburile casnice. In timpul zilei, ele se ocupau cu treburile casnice si cu gestionarea finantelor gospodariei (imbracaminte si mancare).
Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004
Japonia sec. 19- http://www.tampere.fi
5.3 Date cu privire la identitatea claselor sociale in Japonia feudala
Japonia feudala a avut o structura pe patru ranguri bazate pe principiul pregatiriii militare. In topoul claselor sociale, au fost daimyo si slujitorii lor samurai. Celelalte clase inferioare reprezentau:fermierii, mestesugariisi negustorii. Alti oameni erau exclusi in totalitate din ierarhie si le erau alocate sarcinile neplacute, cum ar fi: transarea animalelor si uciderea criminalilor condamnati. Cateva exemple ale modului in care, sistemul feudal japonez, functiona:
- Oamenii de rand care au incercat, fara succes, sa sesinucida din cauza dragostei, erau considerati criminali, dar nu puteau fi executati (acest ucru le-ar fi indeplinit dorinta). In schimb, acestia erau exilati (hinin).
- Oamenii care erau bolnavi de Hansen (lepra) au trait separat in comunitatea hinin. Cu toate acestea, in perioada sarbatorilor, acestia puteau iesi in oras pentru a efectua un ritual de sarbatoare (monoyoshi) in fata caselor oamenilor. Acestia erau recompensati cu alimente sau bani.
- Japonezii orbi au ramas in clasa sociala unde s-au nascut (samurai, fermier, etc), atat timp cat au stat in casa familiei. In cazul in care doreau sa lucreze, acestia trebuiau sa li se alature societatii de orbi, care era o organizatie de auto-guvernare sociala in afara sistemului d epatru ranguri.
The Four-Tiered Class System of Feudal Japan.pdf
6. CONCLUZII
Argumente pro:
Samuraii au fost si vor fi un model de onoare, curaj si devotament pentru stilul impecabil de lupta, precum si pentru rafinamentul pentru arta. Toate acestea le-au adus respectul si aprecierea unei tari intregi, si nu numai.
Argumente contra:
Datorita religiei in care credeau cu inversunare, samuraii recurgeau la metode extremiste de pedepsire. Desi religia si cultura ii invatau faptul ca exista o viata si dupa moarte, nu mi se pare un lucru corect efectuarea ritualului de sinucidere. Faptul ca in zilele noastre, aceasta metoda este interzisa, urmasii samurailor sau adeptii codului bushido din prezent au renuntat la acest ritual extremist, totusi urmand, in mare parte, relgulile acestuia. Consider ca viata este mai presus de orice cod de onoare.
Diferentele dintre barbati si femei era oarecum nedreapta.
Din punct de vedere al vietii femeii, ca sotie de samurai, aceasta, se pare, ca traia o viata nefericita, de prizoniera, fara drepturi, pareri, sentimente.
Astfel, desi s-a dovedit faptul ca acest cod al samurailor este mult prea strict si extremist, din punct de vedere al eticii, acestia sunt, fara indoiala, legendari.
autor: Lazar Bianca-Oana
7. BIBLIOGRAFIE
- Arta japoneza de Tomoko Sato, din seria Arta in detalii
WEBOGRAFIE:
- www.tampere.fi- Samurai- A Thousand Years of Cults and Culture, 14.02 – 05.09, 2004: Expozitie bazata pe colectiile Muzeului Peter the Great of Anthropology and Ethnography, Kunstkamera, in St. Petersburg.
- http://teachers.greenville.k12.sc.us – The Four-Tiered Class System of Feudal Japan.pdf
- www.japan-guide.com
- www.trueswords.com/samurai_history.php
- http://www.bigbearacademy.com/bushido-code.html
- http://en.wikipedia.org
FOLOGRAFII:
- http://blog.nelch.tv
- www.tampere.fi
- http://en.wikipedia.org