Antropologie

DOCUMENTAR: 150 de ani de la înfiinţarea Muzeului Metropolitan de Artă din New York

Muzeul Metropolitan de Artă din New York este cel mai mare muzeu de artă din SUA.

A fost fondat la 13 aprilie 1870, fiind deschis publicului din 20 februarie 1872, potrivit metmuseum.org. Clădirea principală este situată pe Fifth Avenue, în apropiere de Central Park. Din 10 mai 1938, a fost adăugată muzeului o nouă clădire, intitulată „The Cloisters”, situată în Parcul Fort Tryon din New York, unde sunt expuse obiecte de artă europene din Evul Mediu. Cel de-al treilea sediu al muzeului, Met Breuer, se găseşte la adresa 945 Madison Avenue şi adăposteşte lucrări de artă modernă şi contemporană.

Colecţia permanentă a Muzeului Metropolitan de Artă din New York cuprinde peste două milioane de opere artistice, create de-a lungul a 5.000 de ani în Egipt, Mesopotamia, Orientul Îndepărtat şi Orientul Apropiat, Grecia, Imperiul Roman şi culturile precolumbiene, arată www.metmuseum.org.

În incinta muzeului se găsesc expuse vaste colecţii de instrumente muzicale, dar şi de costume, arme, accesorii şi armuri antice din întreaga lume.

 

Foto: (c) Wang Ying / Xinhua


Din 1979, muzeul adăposteşte întregul Templu din Dendur, o construcţie de peste 2000 de ani vechime, provenită din Egiptul Antic şi oferită instituţiei de cultură de către autorităţile egiptene în 1960.

Antologia picturilor semnate de artişti americani este extrem de cuprinzătoare, conţinând lucrări de Winslow Homer, George Caleb Bingham, John Singer Sargent, James McNeill Whistler şi Thomas Eakins. Nu lipsesc nici desene şi picturi realizate de clasici europeni precum Leonardo da Vinci, Rembrandt, Monet, Cézanne, Van Gogh, Vermeer.

 

Una dintre cele mai cunoscute capodopere semnate de un pictor american şi expusă la Met este „Madame X”, portret în ulei realizat de pictorul John Singer Sargent (1856-1925). Lucrarea a fost realizată în 1884 şi are dimensiunile de 234,95 cm x 109,86 cm. Personajul prezentat este Virginie Amelie Avegno Gautreau (1859-1915), născută în New Orleans dar crescută, de la vârsta de opt ani, la Paris. Căsătorită cu bancherul Pierre Gautreau, dobândise în epocă statutul de vedetă mondenă, renumită pentru frumuseţea sa şi prezenţa agreabilă de la marile evenimente ale artistocraţiei pariziene. Avea să devină una dintre atracţiile principale ale muzeului, iar Sargent a fost ulterior recunoscut drept cel mai important portretist al Epocii Edwardiene (1901-1910).

Un alt exemplu este „Jucătorii de şah” („The Chess Players”), pictură în ulei pe lemn semnată de artistul american Thomas Eakins (1844-1916). Lucrarea a fost terminată în 1876 şi are dimensiunile 29,8 x 42,6 cm. În prim planul imaginii este Benjamin, tatăl artistului, care priveşte un meci de şah disputat între Bertrand Gardel (în stânga), un vârstnic profesor de franceză şi ceva mai tânărul pictor George Holmes. Scena se desfăşoară într-un salon de lemn decorat în stil victorian, intensitatea slabă a luminii sugerând o după-amiază târzie. Se pare că este un interior tipic caselor înstărite din Philadelphia anilor 1870, conform sursei citate.

Una dintre cele mai importante lucrări expuse la Muzeul Metropolitan este „Vedere spre Toledo” („Vista de Toledo”), semnată de artistul spaniol de origine greacă Domenicos Theotokopoulos (1541-1614), cunoscut sub numele El Greco (Grecul). Este unul dintre cele două peisaje realizate de artist care s-au păstrat. Lucrarea este faimoasă, în special, pentru tensiunea cromatică dintre cenuşiul cerului, prevestitor, parcă, al unei furtuni apocaliptice, şi verdele deschis al vegetaţiei reprezentate în jumătatea de jos a lucrării. Remarcabil este şi modul în care artistul a redat umbrele care cad pe clădirile din oraş. Estimativ, lucrarea a fost realizată în anii 1599-1600.

Curentul impresionist este reprezentat, printre altele, de ”Grădină la Sainte-Adresse”, o pânză în ulei a celebrului pictor Claude Monet (1840-1926), realizată în vara lui 1867. Pictura, de 98,1 cm pe 129,9 cm, a fost realizată într-o perioadă când Monet şi alţi pictori precum Manet, Renoir sau Whistler încercau să găsească noi modalităţi de a observa şi de a reprezenta viaţa modernă, folosind şi modalităţi sofisticate de reprezentare a culorii împrumutate din arta niponă. Grădina respectivă a aparţinut mătuşii lui Monet, a cărei vilă se afla aşezată lângă marele port Le Havre.

În colecţia Muzeului Metropolitan se găseşte şi „Secerători”, pictură în ulei pe panou de lemn semnată de Pieter Bruegel cel Bătrân (1525-1569), considerat cel mai de seamă pictor flamand al secolului al XVI-lea. Lucrarea a fost terminată în anul 1565 şi are dimensiunile 119 cm x 162 cm. Imaginea cuprinde mai multe activităţi rurale specifice acelei perioade, accentul fiind pus, evident, pe ţăranii care cosesc grâul. Căldura zilei este sugerată de mişcările lor lente şi de figurile ostenite. Personajele din partea dreaptă se odihnesc sau mănâncă pâine cu brânză, fiind astfel reprezentate atât recoltarea, cât şi consumul produsului final.

În anul 2019, Muzeul Metropolitan de Artă din New York a primit peste şapte milioane de vizitatori, potrivit metmuseum.org.

 


Foto: (c) Wang Ying / Xinhua


Începând cu data de 13 martie 2020, muzeul şi-a închis porţile, în contextul pandemiei de COVID-19. Doritorii au la dispoziţie un tur virtual al câtorva săli celebre ale muzeului, disponibil la adresa https://www.metmuseum.org/art/online-features/met-360-project. AGERPRES

 

Sursa foto: The Metropolitan Museum of Art, New York / Facebook

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button