DOZA DE CULTURĂ: ”Fantoma de la Operă”

26 octombrie 2020 Eantropolog Cultura

„Fantoma de la Operă” („Le Fantôme de l’Opéra”) este un roman semnat de francezul Gaston Leroux (1868-1927).

Iniţial, a apărut sub formă de serial în publicaţia „Le Gaulois”, între septembrie 1909 şi ianuarie 1910. Volumul a văzut lumina tiparului în martie 1910.

Pentru a imagina evenimentele descrise în paginile cărţii, Leroux s-a inspirat din zvonurile care circulau după ce construcţia Palatului Granier, sediul Operei din Paris, fusese finalizată în 1875, potrivit gaston-leroux.net. De exemplu, lacul din subteranele clădirii s-a dovedit a fi real. Se pare că un imens candelabru s-a prăbuşit, cu adevărat, în interiorul clădirii, deşi, spre diferenţă de textul lui Leroux, nu a ucis pe nimeni.

Unele personaje sunt inspirate de personalităţi artistice şi mondene ale vremii. De exemplu, soprana suedeză Christine Daae despre care scrie Leroux are asemănări cu Christina Nilsson, cântăreaţă de operă în vogă în epocă, membră a Academiei Regale Suedeze de Muzică.

Protagonistul romanului este Erik, un personaj periculos, singuratic, cu chipul deformat, stăpânul absolut al catacombelor de sub clădirea Operei. Acesta devine obsedat de Christine Daae, pe care o ascultă interpretând un rol obţinut conjunctural. Este începutul unui şir de crime, răpiri şi ameninţări venite din partea lui Erik către conducerea Operei şi către cei din anturajul femeii, printre care pretendentul Raoul. Mai întâi, Erik doreşte să îi asigure sopranei un anumit rol. Apoi, o răpeşte şi încearcă să o „convingă” să rămână alături de el, în subteranele clădirii.


Foto: (c) GRIGORE POPESCU / AGERPRES FOTO


În ciuda situaţiei disperate în care se află, Christine Daae înţelege suferinţa lui Erik cauzată de înfăţişarea lui şi îl compătimeşte sincer. În faţa unui gest de umanitate din partea Christinei, primul de care are parte în viaţa lui, Erik renunţă la toate pretenţiile, îi eliberează pe cei răpiţi şi îi cere Christinei să fie lăsat să moară în linişte, „din iubire”, în labirintul subteran.


Foto: (c) GRIGORE POPESCU / AGERPRES FOTO


„Fantoma de la Operă” a inspirat numeroase ecranizări şi montări pe scenă. Unul dintre cele mai importante filme bazate pe lucrarea lui Leroux este cel omonim din 1925, regizat de Rupert Julian, cu Lon Chaney în rol principal, potrivit imdb.com.

Compozitorul englez Andrew Lloyd Webber este autorul musicalului „Fantoma de la Operă”, care a debutat în 1986 pe scena Teatrului West End din Londra şi pe Broadway în 1988. Producţia avea să devină una de referinţă, adaptată în 14 limbi şi distinsă cu peste 70 de premii importante.

Alte adaptări pentru scenă ale romanului au fost realizate de Ken Hill, Maury Yeston şi Andrew Lloyd Webber.


Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES FOTO


Premiera în România a spectacolului ”Fantoma de la Operă” pe muzica lui Andrew Lloyd Webber, în regia lui Stephen Barlow, a avut loc în ziua de 24 ianuarie 2015, la Teatrul de Operetă şi Musical ”Ion Dacian”.

AGERPRES/

*Explicaţie foto deschidere: Imagine din timpul spectacolului ‘Fantoma de la Oper’ de Andrew Lloyd Weber, regia Stephen Barlow, pe scena Teatrului de Operetă şi Musical ‘Ion Dacian’ din Bucureşti. 

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
E-antropolog © 2020 . Designed by: Livedesign