Sculptorul francez Auguste Rodin a transpus în arta modernă măreţia antică greacă. A rămas cunoscut tezaurului umanităţii pentru sculpturile sale, lăsând moştenire, deopotrivă, remarcabile picturi şi schiţe.
Francois Auguste-Rene Rodin s-a născut la 12 noiembrie 1840, la Paris, potrivit auguste-rodin.org. S-a străduit în şcoală datorită problemelor de vedere, care nu au fost diagnosticate la timp. Această dificultate l-a împins către artă, valorificând maiestuos vederea de aproape. A dezvoltat rapid o pasiune pentru desen. S-a dedicat întru totul artei şi a realizat opere excepţionale.
A căpătat principalele abilităţi la 13 ani şi a început să ia cursuri de artă, la École Spéciale de Dessin et de Mathematiques. A fost sprijinit de colegii şi profesorii săi în demersul pe care l-a îmbrăţişat. Ţelul său era Ecole des Beaux Arts din Paris. A fost respins, iar ulterior aplicaţia sa a primit alte două refuzuri, la secţiunea sculptură. A continuat să lucreze, chiar dacă realizările sale nu erau apreciate în radiografia vremii.
Motivaţia sa a crescut permanent, fiind animat şi mai mult după reuşita din 1847, ”Loos Monument”, din Belgia, conform www.auguste-rodin.org.
Şi-a câştigat existenţa şi şi-a îmbunătăţit îndemânarea în atelierul lui Albert-Ernest Carrier-Belleuse, o figură reprezentativă a industriei artei acelui moment.
”Omul cu nasul spart” (1863-1864) era, în viziunea sa, cea mai bună sculptură a sa, a propus-o la Salonul de la Paris din 1864, însă i-a fost respinsă.
Merge în Italia, în 1875, unde cunoaşte însemnătatea operei lui Michelangelo. Se întoarce motivat la Paris şi se dedică întru totul muncii creatoare.
Titanicul artist francez este cunoscut pentru lucrări remarcabile, precum ”Gânditorul” (1880), ”Epoca Bronzului” (1876), ”Sărutul” (1884), numind aici doar câteva dintre acestea. ”Epoca Bronzului” a fost expusă în 1877 şi a trezit numeroase controverse.
Parisul a fost gazda Expoziţiei Universale, în 1889, pentru marcarea centenarului Revoluţiei Franceze, prilej cu care Rodin şi Claude Monet au expus împreună 36 de opere la Galeria Georges Petit.
Foto: (c) Liu Jie / Xinhua
S-a considerat mare parte a vieţii lui mai degrabă un artizan decât un artist. Cele mai multe instituţii de artă din Franţa nu i-au apreciat opera atât cât şi-ar fi dorit, după 40 de ani şi-a conturat stilul care avea să îl păstreze apreciat la nivel internaţional şi astăzi. Este considerat părintele sculpturii moderne de mulţi critici de artă, potrivit https://www.theartstory.org.
A expus în Belgia şi în Olanda, în 1899, pentru ca, ulterior, în 1900, Parisul să-i ofere prilejul pentru o expoziţie retrospectivă. Lucrările sale au putut fi admirate în expoziţii organizate la Praga, New York sau în Germania.
A vizitat, de nenumărate ori, British Museum din Londra, admirând cu atenţie, într-o reală documentare ad-hoc, opere de artă şi sculptură ale Greciei antice, indică www.auguste-rodin.org.
Hotel Biron, din Meudon, devine, în 1908, gazda sa, unde a închiriat camere alături de Isadora Duncan, Rainer Maria Rilke şi Henri Matisse. În opera lui Matisse se disting influenţe ale sculpturilor lui Auguste Rodin.
S-a stins din viaţă în 17 noiembrie 1917, la Meudon, la sud-vest de Paris, lăsând moştenire umanităţii o vastă operă apreciată internaţional şi o şcoală de sculptură care a generat numeroşi artişti recunoscuţi internaţional, unul dintre aceştia, cu care a colaborat pentru scurt timp, a fost marele artist Constantin Brâncuşi. AGERPRES/
Sursa fotografiei din deschidere: www.theartstory.org