Antropologie

Studiu: 46% dintre americani cred că în SUA lucrurile merg în direcţia bună; în România – doar 19%

Studiul sociologic „Valori, percepţii şi reprezentări ale populaţiei în România şi Statele Unite ale Americii”, prezentat marţi la Academia Română, relevă că 46% dintre americani cred că în SUA lucrurile se îndreaptă într-o direcţie bună, în timp ce în România doar 19% dintre cetăţeni sunt de aceeaşi părere, în scădere dramatică faţă de anii trecuţi.

Potrivit studiului, publicat pe site-ul Inscop Research, românii sunt mult mai optimişti în ceea ce priveşte viitorul Uniunii Europene decât americanii (40% faţă de 25%), lucru explicabil prin faptul că România are o privire din interior asupra Uniunii şi este printre cele mai euro-optimiste popoare membre ale UE, dezbaterea politică din SUA cu privire la relaţia cu Uniunea Europeană influenţând probabil percepţia americanilor asupra viitorului construcţiei europene.

În ceea ce priveşte încrederea în instituţii, se observă: lipsă de încredere comparabilă în partide, Guvern şi Parlament/Congres. Există, deci, o criză a modelului democraţiei reprezentative în ambele ţări, ca de altfel în întreaga lume euroatlantică, precizează sursa citată.

Studiul relevă că încrederea în Armată rămâne cea mai ridicată atât în România, cât şi în SUA. De asemenea, încrederea în Justiţie şi în presă este mai mare în România decât în SUA.

Cel puţin discursiv, raportarea la muncă şi responsabilitate nu este foarte diferită în cele două populaţii, poate doar nuanţa potrivit căreia dacă americanii pariază mai degrabă pe individ decât pe stat, românii cred că şi persoana, şi statul sunt la fel de responsabile pentru bunăstarea individuală, ceea ce este cumva un răspuns foarte comod şi conform.

În chestiuni general umane – religiozitate, credinţa într-o lume dreaptă sau mai degrabă nedreaptă – nu există diferenţe semnificative între cele două populaţii.

Americanii sunt mult mai exigenţi cu propria ţară şi doar 36% cred că America are o imagine pozitivă în lume, în timp ce 60% dintre români cred că America are o imagine mai degrabă pozitivă.

În ceea ce priveşte percepţia României în SUA, deşi cei mai mulţi americani ştiu că există o ţară cu acest nume, lipseşte un brand comun care să ajute la identificarea acesteia. Transilvania şi Dracula funcţionează în acest sens mai degrabă prin mecanismul recunoaşterii decât prin cel al reproducerii – ele fiind asociate cu România nu automat, ci dacă oamenii sunt întrebaţi despre ele în acest context, relevă studiul.

Totodată, cercetarea evidenţiază că „publicul din România este probabil unul dintre puţinele din UE care este simultan şi într-o proporţie semnificativă şi proamerican, şi proUE”.

AGERPRES

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button