O PERSONALITATE PE ZI: Pictorul Claude Monet

15 noiembrie 2020 Eantropolog Cultura

Claude Monet, cunoscut şi sub numele de Oscar-Claude Monet sau Claude Oscar Monet, s-a născut la 14 noiembrie 1840, la Paris. A fost fondator al picturii impresioniste franceze, termenul impresionism fiind derivat din titlul picturii sale „Impression, Sunrise” (1872), potrivit www.claudemonetgallery.org.

„Motivul este pentru mine un lucru secundar. Ceea ce vreau eu să reproduc este ce există între motiv şi mine”, spunea Monet, citat de http://fondation-monet.com/claude-monet/citations/.

A fost al doilea fiu al lui Claude-Adolphe şi Louise-Justine Aubrée Monet, ambii parizieni la a doua generaţie. La 20 mai 1841, a fost botezat în parohia bisericii locale, Notre-Dame-de-Lorette ca Oscar-Claude. În 1845, familia lui s-a mutat la Le Havre, în Normandia. Tatăl său a vrut ca fiul său să intre în afacerea familiei cu produse alimentare, dar Claude Monet a vrut să devină artist. Mama lui era cântăreaţă.

La 1 aprilie 1851, Monet a intrat la şcoala secundară de arte din Le Havre. A devenit cunoscut pentru caricaturile sale realizate în cărbune, pe care le vindea cu sume între zece şi douăzeci de franci. A luat primele lecţii de desen de la Jacques-François Ochard, fost student al lui Jacques-Louis David.

Pe plajele din Normandia între anii 1856-1857 l-a întâlnit pe artistul Eugene Boudin, care a devenit mentorul său şi care l-a învăţat să folosească vopselele cu ulei. Boudin l-a învăţat pe Monet tehnicile „en plein air” (în aer liber) pentru pictură.

La 28 ianuarie 1857, mama sa a murit. Avea 16 ani când a părăsit şcoala şi a plecat să locuiască cu mătuşa sa, Marie-Jeanne Lecadre.

Ulterior, a plecat la Paris, unde a frecventat Braseria Martirilor, unde se întruneau Courbet şi realiştii. În 1861, a plecat în Algeria, unde a avut experienţa luminii şi a culorii, care îşi va pune amprenta asupra cercetărilor sale viitoare.

A revenit la Paris, în 1862, unde l-a întâlnit pe pictorul Charles Gleyre şi a lucrat cu Alfred Sisley, Auguste Renoir şi Frederic Bazille, potrivit www.claudemonetgallery.org.

În perioada următoare Monet s-a împărţit între Paris şi Normandia şi a realizat picturi precum „Camille” sau „La Femme a la Robe Verte” (1866), „Femmes au jardin” (1867), „Terrasse a Sainte-Adresse”, „Bain a la Grenouillere” (1869), ” Plage a Trouville (1870).

Pe măsură însă ce stilul pictorului începe să se contureze, toate saloanele oficiale îi sunt ostile, astfel încât, în 1870, niciuna dintre pânzele sale nu mai este acceptată. Situaţia sa financiară devine preocupantă cu atât mai mult cu cât, în 1867, cea care avea să îi devină model şi amantă, Camille Doncieux (cu care se căsătoreşte în 1870), îi va aduce pe lume un copil.

Pentru a evita războiul franco-german, Monet pleacă la Londra, unde îl cunoaşte pe Paul Durand-Ruel, care începe să îi cumpere pânzele. Apoi, în 1872, se stabileşte la Argenteuil, alăturându-se impresioniştilor Manet şi Renoir. În această etapă, în afară de celebra pictură „Impression, Sunrise”, a mai realizat şi lucrările „Regates a Argenteuil” (1872), „Les Coquelicots” (1873) şi „Pont a Argenteuil” (1874). Ceva mai târziu pictează „La Gare Saint-Lazare” (1877).

În 1874, fotograful Nadar decide să îi primească în atelierele sale de la Paris, având astfel loc prima expoziţie a grupului de pictori independenţi căruia aparţinea şi Monet şi care fusese interzis în mod sistematic de saloanele oficiale, potrivit www.theartstory.org.

Anul 1874 simbolizează apogeul impresionismului ca mişcare. Faptul că Manet îi cumpără tablourile lui Monet, îi permite acestuia din urmă să se mute la Vetheuil, în 1878. Aici, în 1879, va muri şi soţia sa, Camille, după ce va da naştere celui de-al doilea fiu al lor.

Dornic de recunoaştere, Monet se prezintă din nou la Salonul oficial de la Paris (1880), care îi acceptă o pânză, dar care este foarte prost receptată. Din acelaşi an, datează şi prima sa expoziţie individuală, organizată de revista „Vie moderne”.

Se mută apoi la Poissy (1881) şi la Giverny (1883), cu Alice Hoschede şi cei şase copii ai săi. Perioada petrecută la Giverny este una extrem de fructuoasă, tablourile pictate acolo ilustrând un paradis al fericirii şi liniştii.

Normandia îl inspiră, de asemenea, în tablouri precum „Meules” (1890-1891), „Peupliers longeant l’Epte” (1891), „La Cathédrale de Rouen” (1892-1893).

În 1892 se va căsători cu Alice şi îşi va continua călătoriile în Norvegia, Londra şi Italia. Va picta „Le Bassin aux nymphéas” (1897-1899) şi „Le Mont Kolsaas en Norvege” (1895), potrivit www.pariscityvision.com. Cu toate acestea nu uită de Normandia, grădina sa de aici fiind una dintre ultimele sale surse de inspiraţie.

Odată cu primirea, la Giverny, Monet începe să îşi vândă operele la preţuri foarte mari şi astfel îşi face intrarea la Luvru.

S-a stins din viaţă la 5 decembrie 1926, la Giverny.

AGERPRES

Sursa foto: www.claudemonetgallery.org

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
E-antropolog © 2020 . Designed by: Livedesign